1873 - nu
Een verhaal van Kompa Nanzi
WILLEMSTAD – Op een dag wedt Kompa Nanzi, de kleine slimme spin, met de machtige Shon Arey dat hij de grote sterke Cha Tiger als een paard kan berijden. Nanzi gaat naar Cha Tiger. “Cha Tiger”, zegt hij, “je bent heel erg ziek en je moet snel naar het ziekenhuis!”
Cha Tiger neemt Kompa Nanzi op zijn rug en haast zich ervandoor. Shon Arey ziet de twee langs ziet komen. Hee, denkt hij, die Nanzi – die heeft de tijger in zijn macht. Zo neemt Kompa Nanzi dus zowel de gevaarlijke tijger als de hoogste lokale machthebber beet. En wint hij nog een weddenschap ook.
Wat zeggen Nanzi-verhalen over de koloniale samenleving?
Uit de verhalen van Kompa Nanzi (in Suriname Anansi genoemd) blijkt hoe slaafgemaakten en hun nazaten tegen het leven in de koloniale samenleving aankijken. De fabels over de slimme spin zijn door slaafgemaakten uit Afrika meegebracht naar het Caribisch gebied. Daar krijgen de verhalen een andere nadruk. Oorspronkelijk heeft Nanzi een rol in de schepping, en een rol als leraar: hij leert anderen de aarde te bewerken. In het Caribisch gebied wordt hij vooral de figuur die alle andere dieren, en zeker de machtigere dieren, die gezagsdragers voorstellen, te slim af is. Zo verwijst de naam ‘Shon Arey’ naar de aanspreektitel van plantage-eigenaren, ‘shon’, en naar koning, ‘rey’.
De Nanzi-fabels weerspiegelen de koloniale samenleving. Tijdens en direct na de afschaffing van de slavernij worden de regels bepaald door degenen met de politieke en economische macht. Deze regels zijn in het nadeel van het armere deel van de bevolking en de Afro-Curaçaoënaren. Vanwege zijn slimme streken ten koste van het gezag, is Kompa Nanzi een held voor de zwakkeren in de koloniale samenleving. Maar Nanzi wint niet altijd. Hij kan ook lui, onbeschaamd en gulzig zijn, en soms komt dat gedrag hem duur te staan. De fabels laten dus zien hoe Nanzi omgaat met machthebbers, en met zijn eigen wensen en beperkingen. Het zijn levenslessen doorspekt met een flinke dosis humor.