1800 - nu
Gearesteerd vanwege muziek
Victor Dorothea, in de tachtig, vertelt: “We zaten op de top van een heuvel, de Samangó-heuvel. Veel mensen daar in de buurt kennen mij goed. Wij kwamen om op de barí (trommel) te spelen. Ik had de mijne meegenomen. Er kwamen twee politiemensen aan. Een van hen zei tegen mij: Vi, Vi, ik weet dat jij het bent. Ik weet dat jij het bent die hier barí bent komen spelen. De pastoor van de wijk Santa Rosa heeft ons opgedragen om de barí op te halen. Het klinkt te hard.”
Verder lezen?
Meer weten over dit onderwerp? Hier vind je nog wat interessante literatuur:
- Hoetink, H. Het patroon van de oude Curaçaose samenleving. Amsterdam: S. Emmering (1958)
- Rosalia, R.V. Represhon di Kultura: E lucha di Tambú. Curaçao. Instituto Stripan: Curaçao (1997)
- De Jong, N. “”Joe’i Kórsou?” (Who Is the True Curaçaoan?): A Musical Dialogue on Identity in Twentieth-Century Curaçao”. Black Music Research Journal, 26, 2 (2006) 165-179.
- De Jong, N. Tambú Curaçao’s African Caribbean ritual and the politics of memory. Indiana University press Bloomington and indianapolis (2012).